منتدى شنواى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
الرئيسيةمجلة شنواىأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى ((لغـــــــــــات))

اذهب الى الأسفل 
3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
أيمن فتيان
عضو ماسى
عضو ماسى
أيمن فتيان


عدد المساهمات : 319
نقاط : 883
تاريخ التسجيل : 19/10/2009

شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى   ((لغـــــــــــات))  Empty
مُساهمةموضوع: شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى ((لغـــــــــــات))    شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى   ((لغـــــــــــات))  Emptyالأربعاء 2 مايو 2012 - 20:01

الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى ((لغـــــــــــات))

Declaring variables إعلان المتغيرات assigning it a nameتحديد الاسماء

• *All high level programming language allow you to setup locations in memory , and giving each group of locations a name
كل لغات البرمجة تسمح لنا بحجز أماكن فى ذاكرة الكمبيوتر وإعطاءها أسماء
• The contest of the memory can be changed
محتوى الذاكرة من الممكن أن يتغير
Variables: memory locations that hold data that can be changed during programming execution
المتغيرات
هى أماكن فى ذاكرة الكمبيوتر تحمل بيانات من الممكن أن تتغير أثناء سير البرنامج
Example for variables << quantity – unit prices- price>>
من أمثلة المتغيرات (( الكميات – سعر الوحدة – سعر البيع ))

Constants: locations that hold data can't be changed.
الثوابت اماكن لا تتغير اثناء سير البرنامج

We use some thing called Dim to declare each variable
نحن نستخدم الامر Dim للاعلان عن المتغير
Declaration: is some thing we used to reserve memory locations for the variable which is done.
We us one Dim for each variable in program

الاعلان
هو حجز اماكن فى ذاكرة الكمبيوتر لتستقبل المتغيرات ونستخدم كلمة Dim واحدة لكل متغير نعلن عنه .
* different sizes . for example "123" , 123

"123" is a string and stored in 3 bytes
123 is an integer value and stored in 1 byte
الانواع المختلفة للبيانات
هناك اشكال عدة للبيانات فمثلاً القيمة "123" بين علامتى تنصيص يعتبرها الكمبيوتر قيمة حرفية لأنها بين علامتى تنصيص وبذلك يتم تخزينها فى 3 بايت بينما القيمة 123 فهى قيمة عددية ممكن ان يتم تخزينها فى 1 بايت .

"data type"انواع البيانات

Data type are 11 types
What's type of whole numbers?

Variables o decimal, single, and double store fractional values which different degree of precision.
decimal متغير ممكن يقبل أرقام بها كسور 29 خانة Short متغير يقبل ارقام صحيحة 5 خانات
double متغير ممكن يقبل أرقام بها كسور 15 خانة Integer متغير يقبل ارقام صحيحة 10 خانات
single متغير ممكن يقبل أرقام بها كسور 7خانات Long متغير يقبل ارقام صحيحة 19 خانة
String متغير حرفى يقبل حروف غير محدودة Chare متغير حرفى يقبل حروف ولكن محدودة
Boolean متغير يقبل قيمة من اثنتين Date متغير يقبل التاريخ
Byte متغير يأخذ مساحة من الذاكرة 1 بايت

Naming rules قواعد تسمية المتغيرات

1-names may consist of letters, digits, and underscores.
1- يحتوى اسم المتغير على حروف وارقام لا يحتوى على علامات خاصة سوى العلامة _
2-Names must begin with letter.
2- لابد أن يبدأ اسم المتغير بحرف
3-Names can't contain any spaces or periods.
3- لا يحتوى اسم المتغير على مسافة .
4-Names mustn't be reserved words.
4- لا يمكن ان يكون كلمة من الكلمات المحجوزة فى لغة البرمجة .

In case of addition its better to use the following naming convention:-
قواعد تحسن من اسم المتغير ولكن عدم اتباعها لا ينتج عنه خطأ فى التسمية
1. identifier should be meaningful اسم المتغير لابد أن يكون معبراً عنه
2. Capitalize each successive word of the name. فى حالة المتغيرات التى لها اكثر من مقطع
3. Some programmer likes to precede the variable name by three letters that help you.
بعض المبرمجين يفضلون ان يبدأ إسم المتغير بثلاثة أحرف تعبر عن نوعه

Example أمثلة للحروف الثلاثة التى تسبق اسم المتغير

Int_salary integer salary
Lng_count long count

Constants
Provide away to use words to describe a value that doesn’t change.
الثوابت تقدم طريقة لوضع كلمات تصف قيم لا تتغير

Intrinsic constantsالثوابت الجوهرية
Some thing is built into VB.net frame work.
Color constant are in color class
بعض القيم فى برنامج VB تكون ثوابت جوهرية ثابتة فى اللغة ولا يتم الاعلان عنها مثل ثوابت الالوان

Named constants الثوابت المسماه
You have to give the constants
"Name, data type, value".عند اعلان الثابت لابد ان يشمل الاعلان ( اسم الثابت ، نوع البيانات ، قيمة الثابت )
CONST X AS SHORT = 5
احجز مكان فى ذاكرة الكمبيوتر لثابت اسمه X من النوع SHORT وقيمته = 5
Once constant is declared, its value can not be changed during the execution of the project.
وبمجرد إعلان الثابت فإن قيمته لا تتغير أثناء سير البرنامج

You can declare the data type of numeric constant by appending a type-declaration
يمكنك الاعلان عن ثابت رقمى بالاعلان عن نوع الثابت
مثال
Const X as Short =12345 يكفى 5 خانات
Const Y as Integer =123456789 يكفى 10 خانات
Const X as long =1230000000000000019 يكفى 19 خانة

Variablesالمتغيرات
Declaring a variable using Dim statement
الاعلان عن المتغيرات باستخدام جملة Dim
To create variable we write a variable which begin with keyword Dim, Followed by the name of the variable to be declared
للإعلان عن متغير نكتب اسم المتغير وتسبقه كلمة Dim
If you omit the optional equal sign and the initial value, the variable will be initialized with default value
لو حذفت قيمة المتغير يعنى لو ما قلتش dim x as short = 5 وقلت
Dim x as short فقط ولم نضع لها قيمة فان القيمة الافتراضية للمتغير ستصبح لو المتغير رقمى ستصير قيمته صفر ولو كان حرفى ستصير قيمته سلسلة حرفية فارغة " "
Example
If the variable was numeric type, the default is zero
If the variable was a string type, the default value is zero length (empty) string

If u includes the optional equal sign and the initial value the variable will be initialized to the initial value.
How to declare multiple variable using one dim statement?
Example
Dim ChildWeight , Age as integer
Dim Unitprice , Total as decimal

You can declare multiple variables using a single Dim statement.
انت من الممكن ان تعلن عن اكثر من متغير بأمر Dim واحد كما فى المثال السابق
The assignment statement variable = expression.

Before you can use it in assignment statement, you have to create the variable using declaration statement.

The equal sign called assignment operator, its completely different than the equal sign in mathematic.
علامة = فى البرمجة تختلف تماما ً عن علامة = فى الرياضيات حيث انك فى الكمبيوتر يمكن ان تقول ان
X= x +1
بينما فى الرياضة فهذه معادلة خاطئة

Example: count = count + 1
To execute on assignment statement, the computer does 2 steps:-
1) determine the value of the expression on the right hand side of the assignment sign, this press will done by:-
عنما نقول ان count = count + 1 فان ذلك يتم على عدة خطوات
الاولى ان يحسب قيمة المتغير الذى على يمين علامة اليساوى
الثانية اجراء العملية الحسابية واستخراج النتيجة
2)Replacing the constant names and variable names by their values
Executing the needed operations.
3)Store the value of the expressions in the variable whose names is on the left hand side of the assignement sign.
الثالثة :تخزين النتيجة فى المتغر اللى على شمال اليساوى

Quantity =20
UnitPrice=5
Price = Quantity * UnitPrice
1) determine the value of the expression
20*5
2- Executing the multiplication
100
Store the value of the expression in the variable whose name is on the left hand side of the assignment.
Price =100

The assignment statement for strings:- استعمال أمر التخصيص مع المتغيرات الحرفية
You can use the assignment statement to store the result of string into a string variable( Char , string ) and You can use the assignment statement to store the result of arithmetic operation into a numeric variable
One of the frequently used orators in string manipulation in the & It is called (the Conception Operator) it join two string value together to form a single string value
يمكنك تخزين القيم الحرفية فى متغيرات حرفية باستعمال نفس الأمر Dim كما اننا نقوم باجراء العمليات الرياضية وتخزينها فى متغيرات رقمية يمكننا ايضاً اجراء عمليات على المتغير الحرفى عن طريق & الذى يسمى معامل الربط والذى يمكن ان يربط بين متغيرين حرفيين ليصبحوا متغير حرفى واحد
" " means a string that contains a number of spaces, "empty string"
ومن الجدير بالذكر أن " " تعنى سلسلة حرفية فارغة .
Arithmetic operations: - العمليات الحسابية
Oprator Operation الوظيفة
+ Addition الجمع
- Subtraction طرح
* Multiplication ضرب
/ Division قسمة
\ Integer Division قسمة صحيحة
Mod Modulus (Reminder of Division) باقى القسمة الصحيحة
^ Exponentiation الاس
Addition – subtracting-multiplication – dividing "operations are already known"
The reminder- the exponentiation (power) "integer division"

When we are asked about the integer division we will show example "numeric example" show the meaning.

The result of dividing for reminder 48 ÷ 5

For exponential let X = 5 , Y = x ^ 2

So, Y=5 ^ 2 = 25
اولويات التنفيذ
1- فك الاقواس
2- فك الاسس
3- الضرب او القسمة او القسمة الصحيحة او باقى القسمة الصحيحة من اليسار لليمين
4- الجمع او الضرح

Try and catch block
is used to detect and handle exceptions errors that are detected when program is running.

The programmer uses it to "catch exceptions and handle them instead of letting system handling them."
تستخدم مجموعة أوامر Try and Catch لاكتشاف الأخطاء التى تحدث اثناء تشغيل البرنامج والتعامل معها
علل
بالرغم من لغة البرمجة V.B.Net تكتشف الأخطاء تلقائياً وتخرج رسائل خطأ إلا أن معظم المبرمجين يفضلون استخدام Try and catch
الاجابة
لأن اوامر Try and catch تتيح للمبرمج التعامل مع الأخطاء بنفسة وإخراج رسائل أكثر وضوحاً للمستخدم

Chapter One
Representation of data
First Question:
Complete
Youssef wanted to calculate area of a circle so h wrote the following program:

Const Pi As Single = 3.14
Dim R As Single
Dim Area As Double
R = 1000
Area = Pi * R * R
MsgBox( Area )
1. Youssef used the numeric variable R of type … to store the value ….
2. He used also numeric constant … of the data type single to store the value ….
3. Youssef used the numeric variable … of data type …to store … which is equal to Pi*R2.
4. Numeric variable was declared using the keyword (Dim), the constant Pi was declared using the keyword ….

1 Single 1000
2 Pi 3.14
3 Area Double

Second question:
Choose the correct answer: (Dim, Const, String, Single)
1. Khaled wanted to calculate total grade of a student so he declared numeric variables using the word…
2. He used a variable of data type …. To store student name.
3. He used a variable of data type… to store the total grade.
1 2 3
Dim String Single
Question three:
Choose the correct Answer:
1. The numeric variable that stores only whole numbers from 0 – 255 is of data type (Byte – Integer – String)
2. A variable of type (Boolean – Integer – String) stores the values true\false.
3. To store a digit with decimal points(fractions) we use a variable of data type (Integer – Short – Single).
4. To store whole numbers only we use a variable of data type (Single – Double Integer).
5. One of the variable naming rules is that the name has to start with 9Digit – Letter – Any symbol).
6. The word (Dim – Const – End) is used to declare variables.
7. The word (Dim – Const – End) is used to declare constants in a program.
8. The command (Const/As – Din/As – Try/Catch) to discover program errors and to deal with it.
9. On executing the equation (4*3+2), the result will be (9 - 20 - 14).
10. The result of the arithmetic operation (2^3+1) is (10 – 16 – 9
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Byte Boolean Single Integer Letter Dim Const Try\Catch 14 9

Fourth Question:
Put () or (X):
1. Data stores that can change their values during program execution are called variables ( )
2. Data stores that can change values during program execution are called constants ( ).
3. Variable of type integer can store whole numbers from 0 to 255 ( ).
4. Variables of data type byte stores whole numbers from 0 to 255 ( ).
5. Boolean variables stores the values “true” or “false” ( ).
6. To store fractional numeric values we use types Integer or Short ( ).
7. To store numeric values with fractions we use the data types Double or Single().
8. One of the variable naming rules is to start the name with a letter ( ).
9. The words (Dim, Integer or Double) can be used as variable names ( ).
10. The word “Dim” is used to declare variables inside the program ( ).
11. The word “Const” is used to declare constants inside the program ( ).
12. Commands (Try/Catch) are used to discover and deal with program errors ( ).
13. From Precedence rules is Addition precedes division on program execution ( ).
14. From Precedence operation is that multiplication operation precedes subtraction operation on program execution ( ).
15. Executing Brackets precedes other operation on program execution ( ).
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
 x x   x   x  x  x  

Conditional expressions: is an expression that asks true or false questions about variables, property, or piece of data in the program code.
التعبير الشرطى : صياغة للعلاقة بين كميتين أى من هاتين الكميتين من الممكن أن تكون متغير أو خاصية أو ثابت أو قيمة مجردة وللتعبير الشرطى قيمة من اثنتين True أو False
< > = <> =< =>
Greater than Less than Equal Not equal Greater than
Or Equal Less than
Or Equal
أكبر من أصغر من يساوى لا يساوى أكبر من أو يساوى اصغر من أو يساوى
علامات تستخدم فى المقارنة ((الشروط والقرارات )

If ….. Then ….. Else statement
A decision made by computer depends on the result of the question
Is given result true or false

يتم اتخاذ القرارت فى البرامج بناء على نتيجة الاجابة على على سؤال عن قيمة التعبير الشرطى بنعم اولا True or False
If its true Do one thing if its false do another thing.
فإذا كانت قيمة الشرط True يتم تنفيذ موجموعة معينة من الأوامر واذا كانت False يتم تنفيذ مجموعة أخرى من الأوامر .

Kinds of if …… Then statement
1) Simple If ……Then statementجملة If البسيطة
وهى تحتوى على بديل واحد
Form:-
IF ……. Then
statement
End If.
2)If …… Then …… Else جملة If المركبة

Form

If …… Then …… Else
Statement
Else
Statement
End If.

- we use if ….Then ……Else When the two outcomes excute either action A or B.
نستخدم المركبة اذا كان هناك بديلين ( إثرائى )
- we use If …… Then Statement when the two outcomes excute either action A or B , No Actions.
نستخدم البسيطة لو كان هناك بديل واحد

Chapter two
Conditions and Decisions

Question one:
Choose From Column A to Column B:

A B
1. The Symbol < is called A. Bigger than or Equal to
2. The Symbol < = is called B. Not equal to
3. The Symbol > is called C. Smaller Than
4. The Symbol > = is called D. Equal to
5. The Symbol <> is called E. Smaller than or Equal to
6. The Symbol = is called F. Bigger than

Question two:
If Variable A = 20 and variable B = 15;
Put () or (X) for the following statements
1. Evaluation of condition A > B is True ( )
2. Evaluation of condition A <= B is False ( )
3. Evaluation of condition A > B is True ( )
4. Evaluation of condition A >= B is False ( )
5. Evaluation of condition A < > B is False ( )
6. Evaluation of condition B < A – B is True ( )
7. Evaluation of condition B >= A – 5 is True ( )

Question three:
Read the following code then put () or (X) for the following statements after code execution.

Arabic=30
English=20
If Arabic>25 Then
Total=Arabic +English
Avg=( Arabic +English )/2
Else
Arabic=25
English=22
Total=Arabic + English
Avg=( Arabic +English )/2
End if

1. Value of variable Arabic = 30 ( ).
2. Value of variable English = 22 ( ).
3. Condition Arabic > 25 will evaluate to True ( )
4. Value of variable total = 47 ( ).
5. Value of variable Avg = 23.5 ( ).
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أيمن فتيان
عضو ماسى
عضو ماسى
أيمن فتيان


عدد المساهمات : 319
نقاط : 883
تاريخ التسجيل : 19/10/2009

شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى   ((لغـــــــــــات))  Empty
مُساهمةموضوع: رد: شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى ((لغـــــــــــات))    شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى   ((لغـــــــــــات))  Emptyالأربعاء 2 مايو 2012 - 20:02

Question Four:
Read the following code; after code execution, choose the correct answer:
Age=25.5
Mark=90
If Age<26 Then
Age=16
Mark=100
End If
Total=Mark*2
1. Value of variable Age = …(A. 25.5, B. 90, C. 16)
2. Value of variable Mark = …(A. 90, B. 100, C. 25.5)
3. Evaluation of the condition Age<26 is (A. True, B. False, C. 25.5)
4. Value of variable Total is (A. 200, B. 180, C. 190)

Question five:
Read the following code then put () or (X) for the following statements after code execution.
A = ……..
If A>=90 Then
MsgBox “Excellent”
End If
If A<90 And A>=75 Then
MsgBox “Very Good”
End If
If A<75 And A>=50 Then
MsgBox “Passed”
End If
If A<50 Then
MsgBox “Failed”
End If
1. If A= 92 the message box will display “Excellent” ( )
2. If A= 49 the message box will display “Passed” ( )
3. If A= 77 the message box will display “Very Good” ( )
4. If A= 88 the message box will display “Good” ( )
5. If A= 70 the message box will display “Excellent” ( )
6. If A= 30 the message box will display “Passed” ( )
7. If A= 55 the message box will display “Good” ( )
8. If A= 90 the message box will display “Excellent” ( )
Answers:
Q1:
1. C - 2. E - 3. F – 4. A – 5. B – 6. D
Q2:
1 2 3 4 5 6 7
   X  X 

Q3:
1 2 3 4 5
 X  X X
Q4:
1 2 3 4
16 100 True 200

الجملة من 1-4 محذوف

5) The For …… Next loop structure
البناء التكريبى للتكرار باستخدام For……………. Next

The figure
For COUNTER = start To end
Statement 1
Statement 2
Statement 3
Next
Statement X
اكتب برنامج يطبع جملة " شهداء ثورة 25 يناير " 15 مرة
For COUNTER = 1 To 15
Print " شهداء ثورة 25 يناير "
Next COUNTER

Repetition between for, next as the following

• There are initial value that we start loop from it, and there are final value that loop be finished it

• The repetition inside loop is done when the initial value didn't reach to the final value.

When it reaches to the final value of counter, the repetition inside the loop had been finished.

Chapter 3
Repetitions
Question One:
Put () or (X):
2. If the Do while… loop condition is true, program will execute commands after the condition ( ).
6. In For…Next command number of repetitions is known ( )
7. In For…Next command, start value, end value and step value are determined ( ).
8. For i=2 to 10 step 2, no. of repetitions for this code is 5 ( ).
2. For i= 1 to 6 step 2, no of repetitions is:
A. 3 B. 4 C. 6

Question five:
Choose from column “A” a suitable sentence from “B”

1. For… next 2. Is used with For…next
2. Is used for branching.
3. Condition 3. For specific number of repetitions
4. Variable 4. For conditional repetition
5. Is used with Do while…loop

Question Six
Re-arrange in a correct order; to add odd umbers from the numbers 1 to 8:

Method 1:
1. total = total + i
2. MessageBox.Show(total)
3. Next
4. For i = 1 To 8 Step 2
5. Dim i, total As Integer

Method 2:
1. Loop
2. Do While i <= 8
3. Dim i = 1, total As Integer
4. MessageBox.Show(total)
5. total = total + i
6. i = i + 2

Answers
Q1.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
  X X  X    X 
Q5.
1 2 3 4
3 4 5 1

Q6.
First Method:
Dim i, total As Integer
For i = 1 To 8 Step 2
total = total + i
Next
MessageBox.Show(total)

Second method
Dim i = 1, total As Integer
Do While i <= 8
total = total + i
i = i + 2
Loop
MessageBox.Show(total)

Timer object and its tick event

• Event occur when the user take an action like pressing button
تقع الاحداث عندما يقوم مستخدم البرنامج بعمل حدث ما مثل الضغط على زر
• Some time we want to make events occur after some interval ,
فى بعض الاحيان نحن بحاجة الى صنع حدث لكى يحدث الاجراء بعد مرور فترة زمنية محددة
• We do that by timer object and its tick event
نحن نصنع ذلك باستخدام اداة تسمى Timer
Timer object is an invisible stopwatch that gives you access to system clock. From your program
هى ساعة توقف غير مرئية تعتمد عتلى ساعة نظام التشغيل
Timer be actives in intervals
تنشط أداة الـ Timer على فترات زمنية متساوية تسمى Interval
توقيت الكائن هو ساعة توقيت غير مرئية والتي تمنحك الوصول إلى ساعة النظام. من البرنامج
توقيت يكون نشاطا في فترات
Intervals are arranged and equal times that timer is actives on.
It's possible to make relationship and contacts between ticks
It's possible to control the time range that responsible about timer object
الخاصية Interval خاصية تتحكم فى الفترة الزمنية التى ينشط فيها الـ Timer تأخذ قيمة بالمللى ثانية حيث أن 1000 مللى ثانية = 1 ثانية
الخاصية Enable
لها قيمة افتراضية False حيث تكون أداة الميقاتى Timer غير نشطة ، ويمكن تغييرها إلى True وبذلك يتم تنشط الأداة ومن الجدير بالذكر أن أداة الميقاتى يمكن تغيير خاصية Enable لها فى نمط التشغيل أو نمط التصميم .


Chapter 4
Timers

Question 1:
Choose correct answer;
1. “Interval” property of the time determines interval time with the unit:
1. Second 2. Minute. 3. Millisecond. 4. Hour
2. If “Interval value” is 3000, then its value in seconds is:
1. 3 2. 30 3. 3000 4. 300
Question 2:
What causes the event “tick?
Question 3:
What is the name of the property used to start and stop the timer?
Question 4:
Mention the name of the property responsible for determine tick interval?

Answers

Q1.
1 2
3- millisecond 1- 3
Q2. Time determined by “Interval” has passed and property “”enabled” is true.
Q3. Property “Enabled”
Q4. Property “Interval”


put a ( √ ) in front of the right sentence and a ( Χ ) in front of the wrong one :

1- The lesser the bytes are the more the computer memory and capacity for storing data ( Χ )

2- Variables declaring means to give names to the bytes which will have constant values in computer memory ( Χ )

3- Giving names to the bytes which the data will stored in them in computer memory will facilitate its use in the program ( √ )
4- In the explicit conversion when converting fractional value into integer number, the fractional value will be approximated to the nearest integer value ( √ )

5- The variables types (integer – long – short) are used for storing the numbers containing decimals ( x )

6- not following the rules for naming the variables and constants does not result in Andy error in the rules ( Χ )

7- it is not allowed to use space in the variables name ( √ )

8- the variables type ( double ) is faster than the variables type ( single ) in the arithmetic operations ( Χ )

9- The (color group) is one example of the intrinsic constants in v.b.net ( √ )
10- There is no difference between the arithmetic operation and the assignment order ( Χ )
put a ( √ ) in front of the right sentence and a ( Χ ) in front of the wrong one :

1-When using ( do while .......... loop ) statement if the condition is ( false ) the statements following the condition ( Χ )

2-When using some statements as ( conditional if ) and ( try / catch ) some steps are ignored because they cause not execute the statements in a certain sequence ( √ )

3- when using ( do while ...............lopp statement ) we should know the number of iterations in advance ( Χ )

4- we should write the value of the incerement step which is the incerement amount in the counter when using for ......next statement ( Χ )

5- when using ( do while ) the statements will be repeated until the condition value becomes " false " ( √ )

6- the start value of the counter in for .....next statement should be greater then the end value ( Χ )

7- in ( for ...........next statement ) the iteration will continue until the counter value reach is to end value ( √ )

8- sorted property of list box control is an object which has its own properties band methods ( Χ )

9- we can add an element in the list in a place which we specify with a certain number by add text method ( Χ )

10-remove text method is used in removing all the items from list box ( Χ )

11- when the items of list box " list box " are too much to fit the control size a vertical scroll bar appears automatically to display all the items in the control ( √ )

12- format is used in specifying the outputs from and we can use with it the decimal relation or (#) ( √ )

Multiple choice Question

1-timer property interval sets rate at which tick events occur in ……………..
a) Seconds b) milliseconds
c) Nanosecond d) microseconds

2- The …………date structure retrieves your computer date and time
a) Current time b) time
c) Now d)data time

3- You can ……… to a date variable
a) Add days b) add hours
c) Subtract d) all of the above

4- to subtract one day from date variable x , assign the value returned by …………. To x
a) X.AddHours (-24)
b) x.subtract days (1) c) x.adddays ( -1) d) all of the above

5- Variable declarations begin with the keyword………………….
a) Dim b) As
c) Declare. D) Variable

Multiple choice Questions

1- the body of a do while ….loop statement executes ………

a) never b) at least once
c) if its condition is true d) if its condition is false

2- statements in the body of a do until …….loop are executed repeatedly as long as the ……….remains false.

a) do-loop condition b) loop-continuation condition
c)until-loop condition d) loop-termination condition

3- the …………… statement executes until the loop- continuation condition becomes false

a) do until …………..loop b) do
c) do while d) do while ……..loop

4- a……….is a variable that controls the number of times a number of statements will execute

a) repeater b) loop
c) counter d) repetition control statement

5- method ……… deletes all the values in a list box

a) delete b) clear
c) remove d) destroy

6- items method ………....adds an to a list box

a) add b) insert
c) include d) append

Match from the first column with the suitable is the second column

A B
Integer
Is used for saving this sort of string data
Date
Is used for saving the logical data which take False or True value
Decimal
Is used for saving data in the from of date and time
String Is used for saving data which contain decimals and integers
Boolean Is used f or saving data in the form of integer and don’t have decimals

Property Function
Appearance
Sets the width of the control
Width Changes the button from into the default
Enabled
Sets and puts image on the control
Image
Determines wheter to choose the control or not ( true or false )
Checked Runs or stops the control

Property Function
Items
Sets whether the items in the list box are sorted alphabetically or not
Sorted
Sets the selected item in the list box
Selected items
Sets whether there is a horizontal scroll in the control or not
Horizontal scroll bar Sets the items in the list box control this property has its set of properties and methods
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mam_algindy
عضو جديد
avatar


عدد المساهمات : 1
نقاط : 1
تاريخ التسجيل : 12/05/2012

شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى   ((لغـــــــــــات))  Empty
مُساهمةموضوع: رد: شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى ((لغـــــــــــات))    شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى   ((لغـــــــــــات))  Emptyالسبت 12 مايو 2012 - 2:32

مشكور وجزاك الله خيرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
TOFA
عضو جديد
TOFA


ذكر
عدد المساهمات : 1
نقاط : 1
تاريخ التسجيل : 20/02/2015
العمر : 55

شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى   ((لغـــــــــــات))  Empty
مُساهمةموضوع: رد: شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى ((لغـــــــــــات))    شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى   ((لغـــــــــــات))  Emptyالجمعة 20 فبراير 2015 - 21:17

مشكورررر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
شرح مميز ومبسط لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى ((لغـــــــــــات))
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» شرح أكثر من رائع لمنهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى فقط على منتدى شنواى
» مراجعة رائعة لمنهج الحاسب الآلى الصف الثانى الإعدادى الفصل الدراسى الثانى حمل برابط مباشر
» منهج الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى كاملاً على هذا الرابط
» نماذج امتحان مصورة لمادة الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى
» حمل المراجعة العامة والنهائية والشاملة لمادة الحاسب الآلى الصف الثالث الإعدادى الفصل الدراسى الثانى

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى شنواى  :: أرشيف المنتدى :: أرشيف المناهج الدراسية :: الثالث الإعدادى-
انتقل الى: